FW23 theme
Existing at the crossroads of inheritance, assimilation, reinvigoration, and difference,
Chiahung Su’s SS23 collection weaves thefar-reaching historical tapestry of the
Austronesian peoples, placing Taiwan as their pre-historic homeland. Through its ongoing
partnership with revered artist and preservationist Yuma Taru, the label retraces the
cultural threads that connect this diverse group of aboriginal peoples, now dispersed
across the South Pacific from the heartlands of Taiwan to the islands of Polynesia.
In addition to utilising Taiwanese-grown cotton, linen, and silk, Chiahung Su and Taru
continue to uphold their commitment to a circular biosphere by planting and harvesting
their own ramie fibres, weaving them into bespoke textiles using techniques handed down
by the Mepuwal tribe’s elders. Hand-woven fabrics take their earthy colours from a
plethora of traditional methods: ramie soaks up its sun-bleached hue from the f lesh of
Shoulang yams, cottons draw their earthen tones from the skins of pomegranate,
and silks pull their dusky colour from the dyes of blood wood trees and Chinese gall.
This season, Chiahung Su honours the diversity of the Austronesian peoples, engaging
both the hands of the Mepuwal tribe’s artisans and Taiwanese Taiyai peoples in reviving
their respective handicrafts, passed down across millennia. The narratives of both
peoples meet in a series of beautifully co-woven fabrics. Wool yarns, hand-twisted by
the Taiyai peoples, interweave with cottons, linens, and ramie fibres, which have been
hand-woven by Yuma Taru’s craftsmens. The collection’s textiles come together in a
number of traditional patterns: the bow, which casts protection for hunters; the wave,
which ref lects the mother of the river; and the rhombus, which symbolizes the eye of
the ancestral spirit. As a whole, the collection reads as an anthropological map of the
South Pacific, containing the hundred of bloodlines, the thousands of appearances, and
the million intertwining footsteps of the diverse and disparate Austronesian peoples.
今シーズンは、台湾の古代先住民である-タイヤ族(Taiya)と布生地や織物の開発でコラボレーションし、東アジアや南洋の伝統柄を古代の手織りや染めの技術で、モダンなコレクションのシルエットの中に表現しています。 最初の苧麻(Ramie)の植え付け、収穫、絞り、撚り、手織りから、蚕の栽培、蚕や茶の炒り方による着色、そして最後に泥染めや埋没法の開発まで、アタヤルの名人や長老が守ろうとした伝統的な織りのパターンを使っています。 そして、ニュージーランドのウール、日本のバナナシルク、台湾のラミー、インドの野蚕を交互に織り込み、1900年代初頭の日本や台湾のアンティーク生地を裏地として、東アジアから南洋までの文化軸に分布するファブリックを完成させたのです。 台湾原住民の文化啓発を推進し、反響を呼び、これらの希少な歴史的素材と技術を現代のファッションシルエットに蘇らせ昇華させるために、原料の植林から糸の生産、織物、手染めまで、100%環境に優しい内部サイクルを積極的に形成しています。 また、東アジアの滅びゆく工芸品の多くを保存することになります。
Brand concept
Built from the foundational concepts of traditional Asian aestheticism, Wabi-Sabi and Mono-NoAware, Chiahung Su’s unisex garments are inspired by the poignant beauty of impermanence and imperfection. Seeking to honour the unique coalescence of East Asian indigenous culture, the label works with ancestral textiles and techniques from both traditions to propose clothes as future heirlooms — all of which crafted from reclaimed materials via 100% sustainable practices.
日本の美意識、わび・さび、もののあはれというコンセプトから構築されたユニセックスな服は、無常と不完全さの心を打つような美しさからインスパイアされています。 日本と台湾における土着文化をユニークな形で融合することに敬意を払うとともに、双方の伝統的なテキスタイルと技術を駆使し、未来へと受け継いでいけるような服を提案しています。 これらの服はすべて、100%サスティナブルな(持続可能な)方法で再生された素材で作られています。
Designer/Brand bio
Born in 1994, Taiwan, graduated in London College of Fashion, UAL menswear master in 2020, which established the Chiahung Su in the same year, and launching the first time in London fashion week with runway show also Paris fashion week with physical showroom, used to do the tailoring (MTM) in both Taipei, Taiwan and London, UK during 2017 to 2019, and work with Jason Wu in his New York studio as a production assistant in 2015.
1994年台湾生まれ、2020年にLondon College of Fashion, UAL menswear masterを卒業し、同年Chiahung Suを設立、初めてロンドンのファッションウィークでランウェイショーを行い、パリのファッションウィークでもショールームを開設、2017年から2019年にかけて台北とロンドンの両方で仕立て(MTM)を行い、2015年にはJason Wuのニューヨークスタジオで制作アシスタントを務める。